Alles over de gevolgen van het wijzigen van de montagedatum

Als je door onvoorziene omstandigheden onze afspraak moet verplaatsen, is dit voor ons allebei vervelend. Voor onze planning heeft het wijzigen van de montagedatum vaak grote gevolgen. Daarom wijzen we je graag op onze algemene voorwaarden, waarin twee paragrafen (#12 en #12B) zijn gewijd aan het verplaatsen of annuleren van de montagedatum. Met het accepteren van onze scherpe offerte ging je ook akkoord met deze algemene voorwaarden. We leggen je graag uit wat het wijzigen van de montagedatum voor jou kan betekenen. Dit omdat we graag transparant zijn in onze beweegredenen, en omdat we in de algemene voorwaarden zelf geen verdere uitleg kunnen geven.

TIP: dat een goede planning voor zowel jou als ons erg belangrijk is, en dat je in die planning ruimte moet inplannen voor tegenvallers, hebben we al eens beschreven in onze blog Hoe ga je om met de planning?.

Last minute de planning veranderen?

Stuntenmetplinten is meestal de laatste leverancier in het rijtje. Dit maakt ons afhankelijk van de planning van zowel de klant als de voorgaande leveranciers. Als er in die planning iets fout gaat, vragen klanten ons om de montagedatum te verplaatsen. Vaak last minute, soms zelfs één werkdag van tevoren. Klanten kunnen er zelf vaak weinig aan doen. Maar in de tussentijd hebben wij de materialen voor jouw opdracht al ingekocht en klaargelegd, onze monteurs ingeroosterd en voor deze dag geen andere opdracht aangenomen. Zo heeft het wijzigen van de montagedatum gevolgen voor jou én ons.

Waarom de montagedatum wijzigen?

De reden voor het wijzigen van de montagedatum is meestal dat een eerdere leverancier toch niet op tijd klaar blijkt te zijn. Dit kan verschillende oorzaken hebben, zoals ziekte van personeel, een toeleverancier die de vloer niet op voorraad heeft, te weinig materiaal heeft besteld of herstelwerkzaamheden moet uitvoeren, een verkeerd geleverde of beschadigde vloer, vocht waardoor de gietvloer nog niet kan worden gegoten, egaline dat nog niet voldoende droog is, of een schilder of stukadoor die niet op tijd klaar is. Allemaal zaken die wij in de praktijk tegenkomen.

Natuurlijk zit jij niet op een gewijzigde montagedatum te wachten. Maar ook onze flexibiliteit kent helaas grenzen. Het inplannen van opdrachten is met onze drukke agenda altijd weer een uitdaging. Het maakt voor ons (en daarmee ook voor jou) daarom nogal uit op welk moment je de montageafspraak precies wijzigt.

14 dagen (of langer) voor montagedatum wijzigen

Wijzig je de afspraak veertien dagen of langer voor de afgesproken montagedatum, dan is er niet veel aan de hand. Het blijft voor ons beiden vervelend, maar hier weten we altijd wel een oplossing voor te vinden. Een ander verhaal wordt het als je een opdracht wilt verplaatsen binnen een kortere termijn.

Tot 7 dagen voor geplande montagedatum wijzigen

Wijzig je tot zeven dagen voor de geplande montagedatum, dan zien we ons genoodzaakt jou 150 euro in rekening te brengen. Op de dag van de wijziging ontvang je hiervoor een aparte factuur. De reden is dat wij op deze korte termijn vaak geen andere opdracht meer voor onze monteurs kunnen inplannen. Materialen die al klaarliggen in de bus, moeten we terugbrengen naar ons magazijn, en onze planning steekt tijd en energie in het zoeken naar een alternatieve datum.

Tot 2 dagen voor geplande montagedatum wijzigen

Wijzig je tot twee dagen voor de geplande montagedatum (tot de avond ervoor), dan brengen we jou noodgedwongen 250 euro in rekening. Op de dag van de wijziging ontvang je hiervoor een aparte factuur. Waarom? Op zo’n korte termijn kunnen we het ontstane gat in onze agenda niet meer opvullen met een andere opdracht, waardoor wij schade leiden. Niet alleen moeten we de in de bus klaargelegde materialen terugbrengen naar ons magazijn en een nieuwe datum zoeken, ook moeten we de ingeplande monteurs schadeloos stellen.

Geen verdienmodel, maar bittere noodzaak

Let wel, dit is voor ons geen verdienmodel. Wij verdienen helemaal niets op deze onvoorziene kosten; de planning wijzigen kost ons enkel een hoop tijd. Jij kunt de kosten wellicht verhalen op de veroorzaker van de vertraging, maar een vertraging om welke reden dan ook kan nooit leiden tot schade ten koste van Stuntenmetplinten.nl. Uiteraard doet Stuntenmetplinten.nl er in alle gevallen alles aan om samen met jou naar een passende oplossing en een nieuwe montagedatum te zoeken.

Wat als je de hele opdracht wilt annuleren?

Zodra je onze offerte accepteert, is er sprake van een overeenkomst tussen jou en Stuntenmetplinten.nl. Je hebt op dat moment ook onze algemene voorwaarden geaccepteerd en bent ermee akkoord gegaan dat er kosten zijn verbonden aan het eenzijdig opzeggen van de overeenkomst, welke reden hieraan ook ten grondslag ligt. De consequenties op een rijtje:

  • Annuleren tot zeven dagen voor de afgesproken montagedatum leidt tot een betaling van 195 euro aan ons. Je ontvangt dit betalingsverzoek en de factuur op de dag van de annulering en dient deze op dezelfde dag te voldoen.
  • Bij annulering korter dan zeven dagen voor de montagedatum behouden wij ons het recht voor het volledige factuurbedrag aan jou door te belasten. Dit vanwege de voor jou ingekochte materialen en de voor jou gereserveerde montagedatum.
  • Bij het annuleren van een opdracht waarvan speciale bestellingen deel uitmaken (waaronder spuitwerk) zetten wij de hele offerte om in een factuur. Deze moet op de dag van de annulering aan ons worden voldaan.

Heb je na het lezen van deze informatie nog vragen over het wijzigen van de montagedatum of over het annuleren van de opdracht? Neem dan gerust contact met ons op via [email protected] of 06-52 36 11 18.

Wijzigen montagedatum (#35)